loptraning_responsiv_1920_580

Slik kommer du i gang med løpetreningen

Det finnes mange grunner til å begynne å løpe. Få treningsformer er så enkle og fleksible når det gjelder tid, miljø og behov for utstyr. Mens noen løper for å holde kroppen i form og orke mer i hverdagen, gjør andre det for å klarne hodet. Uansett grunn, er løpetrening en super bidragsyter til en sunn livsstil.

Begynn med moderat tempo
Hvis du er nybegynner eller har tatt en lenger pause fra løpingen, finnes det noen ting du bør tenke på. Det viktigste er å ta det rolig i starten, ellers kan du fort føle motgang og miste motivasjonen. I verste fall kan du skade deg hvis du går for hardt ut. Prøv å løpe intervaller eller å kombinere løpingen med en gåtur. Det er bedre å trene korte økter og hyppigere, enn lange økter men sjeldnere. 

Mål og motivasjon
Sliter du med motivasjonen? Sett konkrete mål for din trening! For eksempel: løpe fem kilometer i et godt tempo uten å stoppe. Etter en stund opplever du kanskje det som erfarne løpere vanligvis kaller «second wind», som viser til det øyeblikket under en løpetur hvor du plutselig får ny energi og en følelse av å kunne løpe i det uendelige - etter å ha følt deg sliten. Å oppnå den følelsen kan være en grunn i seg selv til å begynne å jogge – den er nemlig veldig beroligende. 

Tre tips for å bli en bedre løper
1. Test teknikken! Det finnes flere gode apper for løping. De hjelper deg å holde oversikt på alt fra hvor langt og ofte du løper til kaloriforbrenning. De tilbyr også som regel veiledning for ulike typer treningsopplegg. Noen av de mest populære appene er Runkeeper, Adidas Running App Runtastic, Nike Run Club og Endomondo Sports Tracker.
2. Varier løperunden din! Det kan både øke motivasjonen og gjøre treningen enda mer morsom. 
3. Rett utstyr! Å løpe er ingen dyr sport, men krever allikevel noe utstyr. Invester i et par gode løpesko som passer ditt løpesteg, og klær i funksjonelt materiell som er tilpasset aktivitet.